Ndue Bacaj/
Rreth shtatë kilometra nga qyteti i Koplikut, në Kastrat (të Malësisë Madhe) në katundin Marshenj të fshatit Gradec, mbi një kodër shkëmbore sot gjinden rrenojat e një qendre urbane që dikur ka qënë një qytezë, qytet apo kala, që vendasit edhe sot këto rrënoja i “thërrasin” Kalaja e Marshejit…Kjo kodër shkëmbore, nga veriu lidhet nga një varg kodrash të tjera, kurse rrezë saj, nga lindja e juglindja Përroi i Thatë. Mbi majen e kodrës ndodhet një shesh 0.5 ha, por me një fushpamje të gjërë. Sheshi rrethohet nga një ledh gurësh, duke krijuar një planimetri eliptike. Një tjetër mur i thatë me linjë të drejtë mbyllë qafen e kodrës në drejtimin përendimor, ku pjerrsia është e vogël. Ai mbronë një shesh të dystë me siperfaqe 1 ha. Muri rreth 90 m i gjatë, ka një trashsi prej 2.70 m.. Ai përbahet prej dy faqesh të ndertuara në të thatë prej gurësh të mëdhenjë e mesatar të papunuar dhe mbushje çakulli. Muri përshkohet nga një hyrje e thjeshtë me gjërsi 1.6 m. Ndertimet mbrojtëse me ledhe guri janë tipet më të vjetra të fortifikimeve… Matrialet më të hershme të mbledhura në siperfaqe i takojnë shek.VI-V para Krishtit dhe vazhdojnë deri në periudhen e pushtimit romak. 1. Emri i parë i qytezez apo qytetit sipas studiuesve dhe gjeografeve të kohes dhe me vonë ka qenë Sinna apo Cinna… Emri i qytezes duket se lidhej me nënfisin me emrin Kinebar që perfshihej në fisin e madh Ilirë të Labeateve , që banonin thuajse tërë trojet e Malesisë Madhe Etnike të asaje kohë e më gjërë. Gjeografi i njohur i shekullit II pas lindjes Krishtit , Ptolemeu që jetoi në Aleksandri në vepren e tij “Gjeographia” , libri II , në “kapitullin” vendi që zë Iliria kur i vjen rralla të shënojnë qytetet si Skodra (Shkodra), Doklea (Dioklea),shenon edhe emrin e qytetit Cinna, me pozicionet gjeografike 45 grad e 40’ dhe 42 grad e 30’..2. Edhe studiuesit Skender Anamali dhe Damian Komata ne punimin e tyre me titull “VARREZA E KALLDRUNIT”, i referohen gjeografit Ptolomeu, ku ndër të tjera shkruajn: “.. Emri i parë që duhet marrë në konsideratë është Cinna , që permendet në gjeografinë e shekullit II të eres sonë të Ptolomeut nga Aleksandria si qytet i brendeshem i provinces së Dalmacisë, Sinna apo Cinna, stacioni i parë rrugor i rruges që nisej nga Scodra (Shkodra) në drejtim të Dalmacisë… 3. Ndërsa te një autor tjetër antik i shekullit II të erës sonë (Appianus tek vepra Illyrica) permendet perseri kjo qyteze, gjithashtu këtu shkruhet se Kinebaret qënë banoret e një mikrokrahine midis qyteteve Scodra (Shkodra) e Dioklea , të cilet si një nënfis i vogel ishin perfshirë në fisin e madh të Labeateve. Qenderbanimi i tyre ka qënë Cinna (apo Sinna) e cila njëkohësisht ishte një stacion i rendesishem rrugorë.. Një burim i rendësishëm per studimin e rrugëve antike janë të ashtuquajturit itinerarë (nga lat.iter-itineris= rrugë). Keto paraqesin në vetvete lista rrugesh dhe harta grafike , në të cilat janë të shënuara drejtimet që ndiqnin rruget , stacionet e tyre dhe largësitë… Një rendesi të madhe midis itinerareve të ruajtura ka edhe Tabula Peutingeriana (shek.III-IV) nga e cila mësojmë se kur pershkruhet rruga nga lumi Arsia (Kastelnovo) nepër Salonë (Dalmaci) e deri në Dyrrah (Durrës), shënohet emri Sinna, ndersa kur pershkruhet rruga nga Salona në Dyrrah e gjejmë të shkruar Cinna (Marshej).. 4. Është interesant se një emertim i tillë gjendet pas shkullit të dytë edhe në trojet e atëhershme të Koplikut apo Kalldrunit sotem. Studiuesit dhe arkeologët Skender Anamali dhe Damian Komata duke ju referuar shenimeve të H. Kiepert ,(Forme ORBIS Antique XVII) , shkruajnë se : “ Në lidhje me identifikimin apo lokalizimin e Cinnas janë shfaqur disa mendime , per tu marrë në konsideratë sipas mendimit tonë është perveç Koplikut me periferin e tij edhe Mrashenji , ku sikurse dihet , ka pasur një qenderbanim të fortifikuar , të periudhes së parë të hekurit ..” (Duke ditur se Periulla e hekurit ka një shtrirje kohore nga shekulli XI para Krishtit deri në shekullin e V para Krishtit , ne mesojme se qyteti , qyteza apo edhe fortesa e “Marshenjit” paska ekzistuar te pakten 2400-2500 vite më parë.. N.B.). Në perputhje me lokalizimin e Sinnas apo Cinnas ilire në Mrashej ka kaluar rruga e madhe transversale nga Narona (Dalmaci ) në Shkoder , por jo buzë Liqenit , por rreze kodrave… Në periullen e parë të hekurit, dhe ndoshta deri në prag të eres sonë , qenderbanimi kryesore i fortifikuar i mikrokrahines së banuar nga Kinabaret ka qënë qyteza e Marshejt. Ky qenderbanim i fortifikuar e humbi rendesinë e meparshme , pasi nga lartë popullsia vendase u shperngul në fushë (në trojet e Kalldrunit apo Koplikut që në atë kohë këta banorë suallen edhe emertimin , Cinna apo Sinna në vendbanimin e ri N.B.).. Persa i perket qytezes së fortifikuar të Marshenjt, duhet thënë se nuk dimë shumë gjëra , sepse vetem muret rrethuese të periulles së parë të hekurit kanë qënë objekt studimi. Midis këtyre mureve ndodhen edhe rrenojat e një forifikimi të mëvonshem , të perfaqesuar më mirë nga një kullë, ku bie në sy si mjet lidhes një llaç gelqerore i perzier me pluher e copa tullash… Ky fortifikim i vonë i dy shekujve të parë të eres sonë të çon drejt mendimit se ndertuesit e tij (në fakt rindërtuesit N.B.), kanë qënë pushtuesit Romak, pasi Qyteza Ilire e Marshejit u shenderruar prej ketyre të fundit në një qender të vogël vezhgimi të një garnizoni ushtarak që mbikqyrte të vetmen dalje natyrore, që zbret nga Malësia dhe njekohesisht rrugën që kalonte poshtë saj , gjatë bregut lindore të liqenit të Shkodres…” .5. Është interesant se per shpernguljen e banorve të qytezes së Marshenjit per në vendbanimin e ri Cinna apo Sinna gjinden njoftime që nga viti 33 para Krishtit e deri nga fundi i shekullit IV pas Lindjes Krishtit , por mjerisht nuk mund të gjejmë asnjë matrial që tregon per numrin e banorve të Qytezes së Marshejt, ndersa per kulturen dhe zhvillimin tregojnë varret e zbuluara në Kalldrun të cilat ishin “mbartese” të kulturës dhe zhvillimit të banorve që zbriten nga Marsheji , ku u gjeten mbishkrime në rrasa e gurë varresh, fibula e monedha bronxi , veçanarisht të perandorit romak Gordian III ( vitet 238-242 ), gjithashtu u gjetë edhe një monedhë bronxi e Hyut Lar , si dhe togza e matrial tjeter arkeologjik, por edhe një shumicë monedhash argjendi të Dyrrahut (Durrsit) dhe Apolonisë të viteve 225 – 100 para lindjes Krishtit…. Duke filluar pas vitit 33 para Krishtiti qendërbanimi i fortifikuar i Marshejit e humbi rëndësinë e mëparshme; nga lart popullsia vendase u shpërngul në fushë…6. Gjithashtu gjetjet e sipërcituara kanë intersë pasi tregojnë kulturen dhe qytetrimin e njejtë me pjeset e tjera të zhvilluara të Ilirisë.. Per Marshejin shkruan edhe një studiues vendali (kastratas), i cili ndër të tjera tregon, per toponime të ndryshme në rrenojat e qytezes apo kalasë , si Vishane të cilat trashigohen edhe nga banoret e Marshej-Gradecit e më gjërë.7. Duke parë me kujdes në themelet e rrenojat që e rrethojnë “Qytezen” e Marshejit , mendoj se “Toponimi” VISHANE nuk është gjë tjeter , veçse shkurtimi i bashkimit të fjaleve “VESHJA ANSORE”… Në vitin 518 njoftohet se trevat e veriut të Ilirisë i tronditi një termet i fuqishem , ku Qyteti i famshem i Dioklesë thuajse u rrafshua , 8. por për qytezen e Marshejit nuk kemi asnjë njoftim konkret,ndonse në ketë qyteze të kthyer edhe në një keshtjellë të fuqishme nga Romaket , jetonin perveç ushtrisë edhe familje të hierarkeve ushtarak. Sidoqoftë na duket me vlera të cilësojmë se një historian i vjeter francez , ish Argjipeshkevi i Shkupit , shkruan per disa invazione grabitqare të Arabeve në trojet shqiptare të Veriut , të cilat filluan të duken në vitin 811, dhe Malsoret kishin rolin e tyre në ketë rezistencë , por ne nuk dimë nese Marsheji vazhdonte të ishte një Kala strategjike në këtë kohë…. Perseri në vitin 875 me urdhër të Papa Gjonit VIII në Shqiperinë e Eperme (të Veriut N.B.) u mbajt një Koncil, ku u rregulluan çeshtje të vendit në praninë e Pauliminit, mbret i Dalmateve , të Dukes së Kroateve, Zhupanit të Serbëve ( ende me besim Katolik N.B.) dhe perfaqesuesve të Bazilit, perandor i Kostandinopojes. Në mes të tjerash u vendos që Selia Metropolitane e Shqiperisë Eperme të zhvendosej nga Shkodra në Diokle…9. Sipas gojdhenave në Qytezen apo Keshtjellen e Marshejit në keto vite gjindeshin disa kisha Kristiane (katolike) që nga ky koncil e mbrapa do të mvareshin jo në Shkodër , por në Dioklen me siguri të rindertuar pas termetit të vitit 518 …
TË DHËNA NGA DY ARKEOLOGË AUSTRIAK…
Mendova që ketij studimi të vogël ti shtoj disa të dhënave të dy arkeologëve austriak (K.Prashniker dheA. Shober), të Institutit Arkeologjik të Vjenës, të viteve të Luftës parë Botërore (1914-1918). Të dhënat marrin vlerë pasi janë të konstatuara në vend nga dy arkeologët dhe na japin mundësi të krahasojmë gjendjen e mbi një shekulli më parë, të asaj që kishte mbetur nga kalaja e qyteza Marshejit , dhe ajo çfar shohim sot nga kjo trashigimi… Nga këto të dhëna citoj: “…Nëse emri i fshatit Gradec dëshmon për një vendbanim të vjetër dikun afër , tumat e shumta prej guri të periudhës Latine e vonë, të konstatuara nga Nopça në Traboin e Kosan , japin siguri që ky vendbanim shtrihet që nga periudha Ilire. Në tërë zonen vetëm kodra e Marshejit ofron mundësi për praninë e një qyteze. Në të vertet këtu gjenden ende germadha të mureve rrethuese të vendbanimit të hershëm. Kodra e Marshejit është pjesa fundore e njësisë malore që shoqëron bregun e djathtë të Përroit Thatë…mbrohet në dy krahë nga kanioni i thellë i lumit (Përroit..N.B.)…dhe perbëhet nga dy kurrize shkëmbore që lidhen mes tyre , ofron hapsirë të mjaftueshme për një vendbanim të madh, i cili mbrohej nga shpati i rrëpirtë i kurrizit shkëmbor si dhe nga fortifikimet artificiale në dy qafat. Nga këto të fundit është ruajtur më mirë muri , që bllokonte hyrjen e vetme të mundëshme në anën perendimore. Këtu gjendet gjithashtu hyrja kryesore e vendbanimit, një portë e thjeshtë 1.50 m e gjërë , që krijohet nga çarja e murit . Muri me trashësi mbi 3 m … përbëhet nga dy faqe të punuara me blloqe gurësh të mëdhenj , të latuar trashë, të vendosur njëri mbi tjetrin pa lidhje të veçantë, ndërsa pjesa e brendëshme është mbushur me çakull. Në qafen veriperendimore ai ruhet në lartësi 1.2 m. Vazhdimi i tij përgjatë buzës së rrëpirtë të kurrizit shkëmbor jugor, në qafen juglindore për të perfunduar në kreshten shkëmbore veriore nuk dëshmohet më, por duhet pranuar se ai ka ekzistuar dhe muri i shkriftë mund të jetë shembur fare lehtë. Ndërkaq në majen më të lartë të kodrës jugore gjenden akoma gjurmë të ndertimit të bërë me llaç…. Gërmadhat e pakta të ndertimit me gurë të thyer si dhe shkëmbinjtë e përpunuar , që ruajnë ende gjurmë llaçi, na nxisin të shohim këtu praninë e një kulle rrethore si dhe të një muri që shkon nga veriu. Rreth 30 hapa poshtë majës , mbi shkëmb shihen dy mure të ndertuara me gurë të latuar me kujdes , 8 m dhe 4 m gjatësi , 2 m lartësi , që mbështeten tek njëri tjetri me kënd të drejtë. Edhe këtu është përdorur llaç gelqereje i perzier me pluhur tullash. Përgjatë shpateve mblodhëm fragmente tjegullash dhe enësh me baltë natyrore. Edhe në tokat e kopshtijet e fshatit Gradec dëshmohen gjurmë të vendbanimit të dikurshëm romak. Prania e një kështjelle të vjetër Ilire në kodren e Marshejt ka rëndësi të madhe , mbasi ajo zotëron vendin ku kryqëzohen rruga e vetme e pershtatëshme që vjen nga Malcija me aksin rrugor që kalon përgjatë bregut lindor të liqenit. Këtë rëndësi duhet të ketë pasur edhe në periudhen romake…. Rruga kapërcente Përroin e Thatë në Marshej , mbasi këtu ofrohet një kalim i përshtatshëm , përpjetë dhe teposhtë rrjedhës së lumit… Nuk perjashtohet mundësia që ura me një hark e Marshejt , e vendosur në pjesën më të ngushtë të kanionit me thellësi deri 20 m , të mbështetet në themele antike…10. Sot duke vrojtuar me kujdes atë çfar ka mbetur nga konstatimet e dy arkeologëve të mbi një shekulli më parë , shohim se nga kalaja e qyteza e Marshejit ka mbetur fare pak ose aspak nga kjo trashigimi, mjerisht edhe per fajin “tonë”…
EMRI I “ RI “ MARSHEJ !
Deri në keto momente ne nuk kemi mundur të zbulojmë asnjë dekument që verteton sakt , se kur u ndryshua emri i qytezes apo kalasë nga Cinna apo Sinna në Marshej . Është interesant se në “Kuvendin e Studimeve Ilire” , emri Marshej u konsiderua mbishkrim në gjuhen latine..11. Për emërtimin Mrashenj ka mendime të ndryshme nga autor vendas e të huaj ,por dy janë versionet më të mundeshme : I pari është versioni i cili Emertimin Marshej e lidh me homonimin Marku i Shenjtë . Kjo lidhet me atë të Shën Markut Ungjilltare , të cilit kastratasit i kanë pas ngritur Kisha , dhe i kanë festuar naten dhe diten , perkatesisht daten 24 prill në mbremje , dhe daten 25 prill diten , si dhe i kanë kushtuar tempuj kulti ( si Kisha e Shen Markut e tjer..). Ndersa shkrimtari me origjin nga kastrati (Nikolla Spathari) në një liber “memoristik” të tij ndër të tjera shkruan : “Toponimi “Marshenj” ka lidhje me një njeri të Shenjtë qe ka jetuar në Shpellen po me emrin Marshej , por në fakt e kishte emrin Marku –Shenjt , por duke u bazuar në të folmen e treves që bashkon emrin dhe mbiemrin është “hequr” germa “ K” dhe emri e mbiemri është perdorur së bashku me togfjaleshin Marshejt. Gjithsesi duke studiuar histori të peraferta të trevave të Shqiperisë veriore, mendojmë se është afer të vertetes edhe emertimi i Marshenjt , nga emri i Malit apo Kodres që ndër shekuj u quajt MALI I SHENJTË”. 12. Për këtë mjafton të kujtojmë se emertime të tilla kemi në Mirditë e veçanarisht në Pukë ku toponime apo homonime me emrin e Shën Gjergjit qarkullojne edhe sot, madje keto i dedikohen ketij Shenjëtori që kur ishte i ri dhe thuhet se kishte vrarë një Kulsheder që ndodhej në një shpellë të maleve të Pukes , e cila u ndalonte burimet e ujit , nese nuk i çonin si dhurat çdo vit një vajzë apo djalë per ta ngren si kompensim… 13. Këtu vlenë të theksohet se Toponimi “ Shpella e Marshejit’, i perket një shpelle që gjindet edhe sot pak me lart se vetë rrenojat e qytezes apo Kalasë dhe ka lidhje pikrisht me toponimin (apo më sakt homonimin) e njeriut të Shenjtë ( Markut Shenjtë apo Malit Shenjtë ), por kjo shpellë edhe sot duket interesante , pasi aty gjenë jo vetem kushte per një jetë ( natyrisht primitive ) , por edhe gjurmë jetë të shekujve të hershem. Kjo shpellë është shfrytëzuar edhe si një burim uji , dikur mjaftë i pershtateshem per tu pirë… Natyrisht duke njohur edhe ketë traditë historike të trevave tona neve na lindë e drejta të besojmë se Mali ( apo Kodra qe thirret me shepsh sot ) mund të jenë quajtur i Shenjtë ndër shekuj , pasi vetë Keshtjella dhe pozicioni i saj kanë ndihmuar banorët e qytezes dhe ata per-rreth të mbrojnë trojet dhe jetët e tyre nga pushtues e lakmues të ndryshem në dhjetë shekujt e parë të besimit Kristian… Qyteza e Marshejit ka qënë objekt studimi edhe nga albanologu dhe studiuesi i njohur At Giuseppe Valentini (Zef Valentini) nga i cili citojmë : “ MARSHENJ ose MARSHEJ , Vëllazeri ? -si emer familjar (“Marsen , Mersen”) ka dalë në shekujt XIII –XIV: “Illi Marsenoviç “, janë të dhëna të vitit 1288 nga “mbreteria Serbe” të njerrura nga Manastiri i Vranines ; si dhe kështu vazhdon edhe në vitet 1322-1329 me një Georgius Marsen dhe cilsime të tjera më të njejtin mbiemer….si dhe kalaja e njohur edhe aktualisht e Marshejit duhet me qënë në të njejtin vend…”.14. Ndersa një studiues tjeter i italian (Ermanno Armao) në një liber studimor të tij shkruan: “Gradezi , është me siguri fashati i vogël Gradec pak kilometra në juglindje të Ivanajve , në bregun e djathtë të perronit Thatë. Bënë pjesë në bajrakun e Kastratit ….. Aty shihen rrënojat e një Kishe dhe muresh të lashta të një fortese mbi Koder-Marshejit, që besohet të jetë themelim romak ose ilir…“. 15. ( Hartat në të cilat bazohet studiuesi Ermanno Armao janë të dy hartografeve te njohur , Cantellit (Kantelit) dhe Coronellit ( Koronelit ) , të cilat i perkasin shekullit të XVII. N. B.). Duke studiuar me kujdes rrënojat e mbetura nga kjo qyteze , qytet apo kala, ne shohim se perveç murit rrethues në brendesi ka themele vendbanimesh , tempujsh , por edhe transheshë apo me saktë kanalesh nentoksore të veshura me rrasa guresh (dikur disa edhe të mbuluara) të cilat lidhnin pjesë të ndryshme të qytezës apo kalasë, çfarë tregon për një fortifikim të rëndësishëm të kohës…
TOPONIMI KASTRAT DHE KALAJA E MARSHEJIT…! Ndër shekuj per Malin, Krahinen apo Bajrakun e Kastratit është thënë nga studiues apo njerëz të thjeshtë se e ka trashiguar këtë emertim nga toponimi latin “Castra “( Kastra) që shqip do të thotë Kala, Kështjellë , por në ato kohë nuk bëhej fjalë per shqipërim , dhe emri Kastra dalngadal u trashigua si emri Kastrati që e njohim sot. Një tashigimi gojore me mjaft vlera , dhe të ruajtur prej qindra vitesh e ka mbledhur studiuesja e njohur angleze Edith Durham ,(një njohëse e mirë dhe e vlersuar per historinë dhe traditat e shqiptarëve të veriut e verilindjes) , e cila ka vizituar disa herë edhe Malesinë e Madhe. Kjo studiuese në shkrimet e saj të vitit 1908 , kur i vjen “rradha” Kastratit ndër të tjera shkruan: “Thuhet se emri Kastrat rrjedh nga latinishtja CASTRUM , gjë që nuk më duket e pamundur , sepse rruga kryesore që dikur bashkonte Shkodrën me Dioklenë duhet të ketë kaluar nëpër Kastratin e Poshtëm, dhe ajo duhet të ketë pasur nevojë per roje që ta ruanin..16. Ndersa albanologu dhe studiuesi Franc Nopça shkruan : “Si duket Kastrati i vjeter e ka marrë emrin nga ”Castrum” i Romes që ndodhej në Marshej dhe emri Kastrat gjendet edhe si emer fshati në kadastren e Shkodres më 1416. Sipas një tradite tjeter , të paret e Kastratit quheshin “anas” dhe peskëshin qënë të mëdhenjë , të shkathet dhe të fortë , ishin në gjendje të kapercenin mbi 6 kuaj dhe rronin me mish kali e lende…”.17. Duke ditur se kjo Qytezë- Kala e kthyer nga Romaket në Keshtjellë , është e vetmja e dekumentuar (deri sot ) në trojet e Kastratit të sotem na lindë e drejta të besojmë se pikrisht është kjo Kala që i ka dhënë emrin këtij Mali , bajraku apo krahine , pra Kastaratit , pasuri historike e së ciles janë sot rrenojat e qytezes apo Kalasë së Marshejit , siç quhet sot nga banoret per-rreth. Për të “vertetuar” ndertimet dhe emertimet e Kështjellave e kalave të ndryshme nëpër Shqiperinë e koheve , menduam të citojmë disa rrjeshta nga historiani dhe arkeologu shqiptar (Prof. dr. Myzafer Korkutit), nga i cili ndër të tjera “mesojmë” se : “….Keshtjella të tipit “CASTRA” janë Skampi (Elbasan ) ,Vigu (Mirditë) ,Paleokastra ( afër Tepelenes) e tjerë. Në kohen e sundimit të Justinianit , shek.VI i eres sonë , Iliria e Jugut (d.m.th. teritori i sotem i Shqipërisë) perjetoi një rigjallerim të tradites antike , gjë të cilen na e provojnë burimet e shkruara dhe deshmitë arkeologjike . Ka edhe një listë të tërë keshtjellash të ndertuara e rindertuara nga Justiniani , por që ende një pjesë e mirë e tyre është e pa lokalizuar …”. 18. (“Viktimë” e kesaj liste ndoshta është edhe kalaja, Castra e Marshejit , N. B.). Interesant më duket ajo çfar shkruan studiuesi Fulvio Kordinjano , duke u bazuar në veprën dhe shkrimet e misionarit të madh At Domeniko Pazi (1847-1914) , per rivendosjen e disa misioneve kristiane-katolike nëpër Shqiperi… , nga e cila citojmë: “ Në vitim 1678 u vendosen edhe në malin Veleçik ku gjendet kalaja e Kastratëve (Castratorum oppidium) , me rreth 100 shtepi të krishtera dhe 50 muslimanësh. 19. Ndonse F.Kordinjano shkruan per vendodhjen e kalasë së Kastratësve në malin Veleçik e jo në Marshenj , unë mendoj se bëhet fjalë pikrisht per kalanë-qytezë të Marshenjit , që shpesh identifikohet edhe me toponimin kalaja e Kastratit , ashtu si dhe dhe mali i Veleçikut… Ndersa studiuesi Ermanno Armao , duke u bazuar në studimin e arkeologëve dhe historianëve G. Praschniker dhe A.Schober (Archaologische Forschungen in Albanien u. Montonegro Vjenë 1919) , ndër të tjera shkruan : “.. Fshati … Gradec , pak kilomentra në juglindje të Ivanajve , në bregun e djathtë të Prronit të Thatë … shihen rrenojat e një kishe dhe muresh të lashta të një fortese mbi Kodërmarshenjit , që besohet të jetë themelim romak ose Ilir..”.20. Jo shumë larg rrenojave të qytezes apo Kalasë së Marshejit, gjinden varreza interesante dhe të pa eksploruara , të cilat vendasit (që kanë afersisht 4-5 shekuj që banojnë në Marshej-Gradec) i kanë gjetur këtu dhe nuk kanë lidhje me varret e të parëve të tyre, duke treguar keshtu se janë varre mjaftë të hershme… Sidoqoftë keto varre kerkojnë një studim të veçant e të specializuar. Në rrenojat e qytezes se Marshajit sot dallohen qartë Gurë mali të skalitur apo të latuar siç i thonë malsoret , madje këta gurë shpesh janë aq të mëdhenjë sa mund të quhen shkembinjë , që sot mund të levizen vetem me mjete mekanike pasi është e pamundur me forcen e krahut qoftë edhe nga shumë burra së bashku. Ketu gjinden edhe gurë të tjerë më të vegjël , si dhe rrasa guri te skalitura nga dora e njeriut , madje në shumë gurë apo rrasa mendojmë se dikur këtu ka qënë “shkruar” diçka me gjuhen apo dialektin e kohes, ku motet dhe rrebeshet që suallen ato i kanë demtuar duke e bërë teper të veshtirë “leximin”e tyre. Në rrënojat e Kalasë së Marshejit (siç i thonë vendasit) me pakë kujdes mund të gjinden (edhe në siperfaqe) copa të tjegullave apo tullave “Italike” , si dhe copa enësh dhe objektesh “funksionale” qeramike (si dhe matrial tjeter prej balte të pjekur), të cilat tregojne se mosha e tyre është shumeshekullore sa e vet mosha e Qytezes apo Kalasë…
Qyteza, kalaja e Marshejit qendron sot si një “rrenojë” (e rrafshuar) që duket e heshtur , por në fakt ajo “thotë” më shumë se çdo faqe libri , pasi ajo “ka” brenda ketyre rrenojave historinë rreth 2300-2400 vjeçare të një qytetrimi e zhvillim që është në luftë të perhershme me armikun e saj , harresen….
(VOO: Kalaja e Marshejt “dikur” ka qënë nominuar monument kulture i trashigimisë…me rregulloret e Institutit të Shkencave nr. 95 të 16.10.1948, Rektoratit të Universitetit Shtetëror të Tiranës nr.6, datë 15.01.1963, dhe Ministrisë së Arsimit dhe Kulturës nr.1886 datë 10.06.1973. 24. Por duket se kjo mbrojtje ka pas mbetur vetëm në letër, pasi në kohen e kooperatives bujqësore e më pas janë gërmuar themele muri ,si dhe janë marrë gurë për ndërtime të ndryshme….).
REFERENCAT:
1.Zamir Tafilica , Harta arkeologjike e pellgut të Shkodrës , rev.“Gegnia” e perkohshme kulturore -artistke, – 3 -2017 fq.92 , viti i dytë i botimit , Bashkia Shkodër , Biblioteka “Marin Barleti”.
2.lirët dhe Iliria te autorët antikë , fq.267, Akademia e shkencave të Shqiperisë ,Instituti i Arkeologjisë , perg. nga Selim Islami ,Frano Prendi ,Hasan Ceka , Skender Anamali.
3.Kumtari i muzeut popullor të Shkodres ,fq.105 , nr.3-4 , Shkoder 1978.
4.Ilirët dhe Iliria te autorët antikë , fq.307 ,309 ,317 , Akademia e shkencave të Shqiperisë ,Instituti i Arkeologjisë ,perg. nga Selim Islami ,Frano Prendi ,Hasan Ceka , Skender Anamali.
5. Skender Anamali dhe Damian Komata ; Varrezat e Kalldrunit , Kumtari i Muzeut popullor. Shkodres fq.105 – 106.
6. Skender Anamali dhe Damian Komata ; Varrezat e Kalldrunit , po aty , fq.104-105.
7.Gjok Luli ; “KASTRATI” , fq. 7-8.
8.Milan Shuflaj, “Serbet dhe Shqiptaret “ fq.15 .
9.Zhan Klod Faveirial ; “Historia më e vjeter e Shqiperisë” , fq.135.
10.Kamilo Prashniker, Arnold Shober, Kërkime Arkeologjike në Shqipëri dhe Mal të Zi , fq.89-90 , Tiranë 2003.
11.Skender Anamali ; Nga Iliret tek Arberit ,fq.43. “Kuvendi i Studimeve Ilire”,Tiranë 1972.
12.Nikollë Spathari ; Malesia e Madhe siç e njoha unë , fq. 135–137.
13.At Gjon Karma ; Kerkime ndër malet tona , fq.151-152.
14. At Giuseppe Valentini ; IL DIRITTO DELLE COMUNITA….fq. 311.
15.Ermanno Armao ; Vende,Kisha, Lumenj, Male e toponime të një harte të lashtë të Shqiperisë Veriore , fq.79 – 80.
16.Edith Durham ; Shqiperia e Eperme ,Një udhëtim në Shqiperinë e Veriut të vitit 1908 ,fq.52.
17.Franc Nopça ; Fiset e Malesise se Shqiperise Veriore dhe e drejta zakonore e tyre , fq.191.
18.Prof. dr. Myzafer Korkutit ; PARAILIRET , ILIRET ,ARBERIT “ , fq. 57–58.
19.Fulvio Kordinjano ; Shqiperia përmes veprës dhe shkrimeve të misionarit të madh At Domeniko Pazi (1847-1914) , vll.I-rë , fq.104. 20.Ermanno Armao ;Vende , kisha , lumenj ,male e toponime të ndryshme të një harte të lashtë të Shqiperisë Veriore ,fq.79-80.