NGA NDUE BACAJ
Vendi ku quhet Forca e Kelmendit
[
“Kështjella e Kelmendit”
HYRJE
Edhe në trojet e Malesisë së Madhe (si edhe në ato të Shqipërisë ), ndër shekuj nga autoktonët Iliro-Shqiptar janë ndertuar vepra civile e mbrojtëse, të cilat në thelb tregojnë qytetrimin dhe zhvillimin e trojeve Iliro- Shqiptare . Rrebeshet e moteve që kaluan ndër këto troje shpesh rrafshuan , qytete, qyteza , fortesa, kala apo kështjella, por fatësisht nuk rrafshuan kujtesen e banorëve autokton të këtyre trojeve për historinë e tyre, e cila perveç gojdhenave, legjendave, dekumentacionit apo historisë së shkruar, kanë si dëshmi qytetrimi e zhvillimi , toponime, rrënoja, themele , gurë dhe shenja objektesh të ndryshme, të cilat vendasit i njohin , dhe kanë trashiguar historinë e tyre nga njeri brez në tjetrin, edhe pse mbi keto kanë kaluar, apo mijera vite.
HISTORI NGA KËSHTJELLA KLEMENTIANA
Kështjella Klementiana (ose shqip kështjella Kelmendi) është e njohur të pakten që në shekullin e VI , kur perandori romak (i lindjes) , Justiniani i parë (me origjinë Ilire) , do të ndërtonte e rindërtonte qytete , fortesa e kështjella në trojet e perandorisë tij. Prokopi i Cezaresë , bashkohes i Justinianit parë (527-565) dhe autor i tre veprave , ku njëra nga këto është ajo DE AEDIFICIS (Mbi ndërtimet) në librin e IV në mes emrave të fortesave të rindertuara e ndertuara në Iliri shënon emrin e fortesës Klementiana..1. Ndërsa historiani serb Vladislav Popoviç shkruan se kështjella Klementiana duhet të ketë qënë e vendosur në viset e Kelmendit ose në veri të liqenit të Shkodrës.2. Për Klementianen si kështjellë apo fortesë shkruajnë edhe historianë , albanologë dhe studiues të huaj dhe vendas. Studiuesi dhe Albanologu i njohur Milan Shuflai, për Fortesën (Kështjellen Klementiana), ndër të tjera shkruan : “ Mbas shekullit VIII zhduken ngadalë të gjitha keshtjellat romako-bizantine te cilat nuk moren karakter qyteti . Duket më së shumti qëndroi fortesa Klementiana. Në shekullin e XVII nga ky fortifikim merr emrin fisi shumë i fortë i Klementineve (shqip Kelmend)…3. Në këtë mendim është edhe studiuesi e gjuhtari i njohur shqiptar Eqerem Çabej kur shkruan: “Emri kështjellës Klementiana… duhet të përmbajnë fazen e lashtë të fisit të sotëm të Kelmendit të Veriut”.4. Gjithashtu studiuesit shqiptarë Lekë Rrotani dhe Palokë Rrotani në studimin e tyre me teme : Kelmendi dhe Kelmendasit (mbi vjetërsinë e banimit në Kelmend, mbi prejardhejn e kelmendasve dhe mbi vazhdimsinë e banimit këtu, ndër të tjera cilësojnë: “…Vijmë tash tek shekulli VI pas Krishtit. Nuk kemi perse lodhemi e të kerkojmë dokumente të shumta . Dokumenti më i sigurt është vepra “De aedificias” e Prokopit nga Cezareja qe permend Kështjellen e quajtur KLEMENTIANA, të cilen e vendosë diku në thellësi të maleve veriore shqiptare. Deri më sot nuk është percaktuar ende saktësisht vendndodhja e kësaj kështjelle me gjithë hipotezat e ndryshme. Ne mendojmë se perderisa ai e quan Klementiana dhe Kelmendi që po marrim në shqyrtim, ka vazhduar jeten në ato rrethina, përse të mos e kerkojmë këtë Kështjellë brenda Kelmendit, çka do të vertetonte kështu më së miri vazhdimsinë e banimit aty ? . Ndonse mund të duket kjo një hipotezë e jona , ne ngulim kembë se kjo kështjellë gjendet ne VUKEL të Kelmendit. Përmbledhtas po themi se këtu kemi zbuluar një vendbanim -kështjellë me mure rrethues 1526 metra, me dy porta hyrje (njëra nga të cilat e mbyllur me gurë më pas ) dhe me dy kulla mbrojtës. Këtu kemi mjaftë gjetje arkeologjike : qeramike, armë e vegla hekuri dhe dy monedha bronxi te shekullit II – III pas Krsihtit. Brenda rrethimit ka banesa me një urbanistikë të rregullt…”.5. Për këtë studim interesant vlen të sqarohet se Prokopi i Cezares ka jetuar dhe shkruar gjatë shekullit VI-të pas lindjes së Krishtit, gjë që e bënë të besueshme ekzistencen e Fortesës apo Kështjellës së Klementianes në trojet e Kelmendit dhe konkrestisht në Vukel, ku janë konstatuar muriet dhe rrënojat, si dhe për këto ka trashigimi gojore në Vukë dhe Kelmend. Gjetjet arkeologjike të sipercituara që i përkasin shekullit II – III-të vertetojnë se fortesa apo Kështjella e Kelmendit ka ekzistuar ndoshta edhe më përpara shekujve II dhe III-të pas Krishtit, si dhe na bëjnë të mendoj se kjo Keshtjelle ka sherbyer jo vetem si fortesë apo kompleks fortesash për qellime ushtarake të perandorisë Romake, por ka pasur edhe karakter të një qytetrimi civil gjë që na jep të drejtë t’a quajmë, jo thjeshte Keshtjelle ,por nje qender urbane qe me nivelin me te vogel ishte Qyteze. Natyrisht muriet dhe rrenojat janë deshmia më e gjallë e një qytetrimi dhe zhvillimi të trojeve të Kelmendit, ku duke ditur historinë e kështjellave –qyteza apo qytete të mbreterisë Ilire, të pakten që nga Teuta e deri tek mbreti Ilir Genci (apo Genti), themi se kështjella apo në trajtat një qyteze në Kelmend me emrin e njohur në histori Klementiana , duhet të kenë një moshë rreth 2250 vjeçare. Kjo moshë e kësaje kështjelle na bënë që të themi pa droje se gjatë se gjatë luftrave mbrojtese…,fortunave të moteve dhe rrokopujave historike, ka pasur dëmtime dhe si rrjellojë edhe nevoja për rikonstruksione të bëra në kohen e pushtimit të perandorisë Romake, gjë që këto rikonstruksione janë shënuar në histori si ndertim i ri i kësaje kështjelle në shkrimet e shekullit VI të Prokopit nga Cezareja, që jetonte dhe shkruante nën Perandorin Romake… Për historinë e kësaj kështjelle është me vlera të citohet edhe studiuesi i njohur Ermanno Armao që në një botim të tij duke ju referuar një kleriku e studiuesi shqiptar, ndër të tjera citoj: “…Ate Rrok Gurashi ka vertetuar per mua me mirsjellje se e quajtura “ Kala e Kelmendit” është e rrethuar në perendim nga Maja e Rriskut, në lindje nga Maja e Shenikut (Shenkollit) dhe në jug nga Maja e Kllogjenës…”.6. Në favor të ekzistences së kështjelles Klementiana në Vukel shprehet edhe ish konsulli francez ne Shkoder Hekard (Hecquard) në mesin e shekullit XIX, ku ndonse ai nuk i “vrojton” rrënojat e saj , ndër të tjera shkruan : ”Jo larg Vuklit, ndodhej siç thonë një kështjelle e fortifikuar, nga e cila sot nuk gjendet asnjë gjurmë, dhe disa vjet më parë një banor i këtij fshati, duke mbjellë një hardhi gjeti disa monedha ari të kohës së perandorëve Kostandin dhe Valentin….”.7. Ndërsa studiuesi dhe Historiani Marin Sirdani (me orgjinë nga Boga), duke shkruar për “HEROINAT E MALEVE”, në luften antiotomane (gjate shek.XVII) , thotë se : “GJYTETEZA E KELMENDIT, është vendi ku është fuqia më e madhe e Kelmendit, dhe ku mblidhen kuvendet, madje në këto kuvende merrnin pjesë edhe gra e vajza, që ma se një herë kishin ra në luftë dhe ishin da me nderë, ku një ndër këto heroina kishte qënë edhe Nora (e Kelmendit) që vrau pashen turk…8. Mirpo ky autor Qytezën e vendos ne Nikç e jo në Vukel, gjë që na bënë të mendojmë se mos vall ka pasur një Qyteze (me fortesën përkatese) edhe në Nikç , apo është një “lapsus”… Albanologu dhe studiuesi Franc Nopça, për pozicionin (tashma thuajse natyror) të kështjellës Klementiana në Vukel, shkruan: “Kelmendasit në vitin 1624 kishin filluar luftën kundër ushtrive turko-osmane të komanduara nga Arvat Pasha. Kelmendasit me të cilët si duket ka qënë i lidhur fisi i Vralit që banonte në tokat e Vuklit, u terhoq në një vend të fortifikuar të quajtur FORTESA E KELMENDIT , që përbëhet nga një pllajë e rrethuar me shkëmbë nga të tria anët dhe nga një anë e pjerrët me majen tatpjetë..”9. Në shkrime të ndryshme thuhet se Kelmendasit e morën emrin nga kështjella, ku disa studiues këtë e përcaktojnë tepër vonë, pra ë shekujt e XVI – XVII, gjë që nuk përkon me realitetin kohor pasi kështjellen Klementiana, dhe emrin e Kelmendit e takojmë shumë më përpara… Kështjella Klementiana ka qënë qendra e qytetrimit, zhvillimit dhe mbrojtjes të Kelmendit e Kelmendasve gjatë shekujve e motmoteve të historsë së këtyre trojve etnike Iliro-Shqiptare, të njohura kombëtarisht e ndëkombëtarisht…
REFFERENCAT:
1.Ilirët dhe Iliria te autorët antikë , fq.437-441 , Akademia e shkencave të Shqiperisë ,Instituti i Arkeologjisë ,perg. nga Selim Islami ,Frano Prendi ,Hasan Ceka , Skender Anamali, botime Toena ,Tiranë 2002.
2.Dom Nikë Ukgjini , Vështrim i shkurtër historik për fisin e Kelmendit, fq.84.
3.Milan Shuflaj ,Serbet dhe Shqiptaret fq.15.
4. Eqerem Çabej; Disa faza më të moçme të shqipës në dritën e gjuhëve fqinje, buletini shkencor i institutit pedagogjik të Shkodrës, 1964.54.Lekë Rrotani dhe 5.Palokë Rrotani Shkodra ndër Shekuj fq.284-285 , Vii.II. fq.284-285 ,Muzeu historik Shkoder 1998.
6.Ermanno Armao ; Vende ,Kisha, Lumenj,Male e Toponime të ndryshme të një harte të lashtë teë Shqipërisë Veriore, Fq.157. ( Harta është e Hartografeve Coronelli dhe Cantelli të shekullit XVII,N.B.).
7.Hyacinthe Hecquard ….HISTORIA DHE PËRSHKRIMI I SHQIPËRISË SË EPERME OSE I GEGERISË, fq.176.
8.At Marin Sirdani ; NDRIÇIME TË HISTORISË, TË KULTURËS DHE TË ARTIT SHQIPTAR ,fq.222.
9.Franc Nopça, FISET E MALËSISË SË SHQIPËRISË VERIORE dhe e drejta zakonore e tyre fq.184-185.